ЭПИДЕМИИ, ПРОРОЧЕСТВО И «САМОХРИСТИАНИЗАЦИЯ»: ПРАВОСЛАВИЕ СРЕДИ ИНДЕЙЦЕВ АТНА, 1880–1920-е годы
Znamenski, Andrei
Professor of History, Department of History, The University of Memphis, United States
aznamenski@gmail.com
О духовных контактах между американскими индейцами и хри- стианскими миссионерами написана масса антропологических и исторических исследований. Часть авторов этих работ смотрит негативно на деятельность христианских миссионеров среди коренных жителей и считает их деятельность орудием колониализма. Другая часть исследователей, наоборот, восхваляет деятельность миссионеров и считает, что христианские миссии послужили улучшению моральной и общественной жизни коренных жителей. Третья группа исследователей, к которой принадлежу я, считает, что контракты американских индейцев с христианскими миссиями были многоплановыми и не могут сводиться к неполиткорректным оценкам «хорошо» или к политкорректным «плохо».
В докладе, используя архивные материалы православной миссии на Аляске и собственные полевые материалы 1990-х годов, я исследую историю несостоявшейся православной миссии к индейцам атна, ата- паскоязычной группе, проживающей в районе р. Медной на Аляске. В1880-е годы они неожиданно стали искать контактов с православными миссионерами, старясь узнать больше об этой религии. В своей работе я пытаюсь проанализировать культурные, экономические и психологические причины подобной «самохристианизации».
EPIDEMICS, PROPHESY, AND SELF-CHRISTIANIZATION: AHTNA INDIANS QUEST FOR RUSSIAN ORTHODOXY, 1880–1920s
Historians and anthropologists have extensively researched spiritual encounters between America’s indigenous people and Christian missionaries. One group of scholars, who more often than not are linked to Native American cultural activism, took a strong critical approach and came to view missionary activities as the tool of colonialism. Another group of scholars, who are mostly people with a theological background, on the con- trary, treat missionary activities apologetically as the vehicle of social and moral improvement. The third group of researchers, to which I belong, avoids moral assessments of the missionary activities. Dialogues of indige- nous people with Christianity were multifaceted and cannot be pigeonholed in some partisan “post-colonial” or “theological” scholarship. Using archival records of Alaska Russian Orthodox Mission and my own field notes of the 1990s, I examine a case of an abortive Russian Orthodox mission to the Ahtna Indians of Alaska. In the 1880s, this Athabaskan-speaking group suddenly took efforts to learn about Russian Orthodoxy, and many of them simultaneously began to actively seek conversion. My paper explores the driving cultural, economic, and psychological motives behind this peculiar case of “self-Christianization”.